torstai 10. elokuuta 2017

Paluu Rooman helteisille kaduille*

Vietin Roomassa viisi lämpöistä päivää. Vietimme mieheni 40-vuotisjuhlia. Ideoimme NH Villa Carpegna hotellin kanssa miehelleni tarjoilut aamiaiselle yllärinä. Oli ilmapallot, kuoharia, kakkua ja kaikkea muuta makoisaa. Itse hotelli oli isiisti ja viihtyisä. Siinä oli ihanan iso allas sekä hotellin ravintolasta sai hyvää ruokaa.

Kävimme myös viimeisenä iltana Rock In Roma-tapahtumassa, jossa pääartistina oli nuoruuden yksi suosikkibändi Offspring. En ole aiemmin käynyt festareilla ja tälläkin kertaa katsoimme vain Offspringin keikan. Meno oli eturivissä aikamoista kaaosmaista pomppimista. Bändi veti mainion keikan, se oli todella mukaansa tempaava. Keikkapaikka oli toisella puolella kaupunkia kuin hotelli, joten otimme tullessa ensimmäistä kertaa elämässäni yber-kuskin. Hinta oli kohdillaan ja pääsimme perille.

Olin Roomassa toista kertaa. Ensimmäisen kerran olin siellä vuonna 2009 heinäkuussa. Kiva kaupunki ja suurimmat nähtävyydet tuli jo silloin nähtyä. Colosseumille, Vatikaanin kirkkoon ja Sikstuksen kappeliin olivat hurjan pitkät jonot sekä kalliit pääsylippuhinnat, 30e-50e. Jätin ne tällä kertaa käymättä.

Otin Hop On - Hop Off bussin, jolla näin suurimmat nähtävyydet bussista käsin. Hotelli oli 3,5 kilometrin päässä keskustasta. Taksilla ajaminen on varsin tyyristä ja ruoka keksustassa on todella kallista. Yksi pizza, olut ja vesi maksoi 36,50e. Aivan  eri hinta kuin Espanjassa. Roomassa on todella kallista. Lentokentältä hotellille oli noin 30 kilometrin matka ja se maksoi taksilla noin 50 euroa ja lentokentältä päärautatieasemalle 14e ja siitä täytyi ottaa vielä taksi. Olin vasrin järkyttynyt Rooman hintatasosta vaikka se onkin suosittu matkailukohde.

Lämmintä riitti lähes +40 astetta ja uima-allas oli kova sana. Oli ihana aloittaa päivä aamupalan jälkeen loikomalla aurinkotuolissa ja uiden auringon alla vilpoisassa uima-altaassa. Ja pienenä vinkkinä, että aurinkorasvoja kannattaa käyttää, ettei loma mene varjoissa kiertelyksi ja kovin kivuliaaksi. Hop On - Hop Off bussejakin on olemassa katottomia, joissa saa hyvin aurinkoa ja myös rättikatolla varustettuja.

Kävin keskustassa Kissojen hoitokodissa. Siellä kissat saavat hyvää hoitoa ja osa jopa ulkoilee raunioissa ja palaa aina takaisin hoitokotiin. Sieltä voi adoptoida itselleen kummikissan. Kerrassaan ihana paikka Torre Argentina Cat Sanctuary.

Myös keskustassa niin ikään oleva Kapusiinimunkkien Krypta,Museo e Cripta dei Frati Cappuccini. Se on todella hyytävä paikka, siellä on ihmisen luurankoja ja niistä tehtyjä koristeita ja huonekaluja. Tosin tässä kohteessa ei saanut kuvata, joten sieltä minulla ei ole kuvamateriaalia.Koristeisiin on käytetty yli 4000 munkin luurangot. Kryptan kattolistat ovat tehty reisiluista, luista tehdyt kattokruunut roikkuvat sääriluun varassa, nikamista on rakennettu kuvioita kattoon. Sisäänkäynnissä lukee yhden munkin luurangon yllä, ”Me olimme kerran sellaisia kuin te nyt. Te tulette kerran sellaisiksi kuin me nyt”. Aika hyytävää!

Roomassa on paljon nähtävää ja se on kaunis kaupunki. Vielä enemmän siitä saa irti, jos on perehtynyt historiaan. Minun makuuni se on kuitenkin liian kallis ja ihmiset olivat todella jäyhiä. Espanjassa kohtasin paljon sydämellisempiä ihmisiä ja hintataso oli huomattavasti edullisempi vaikka olen sielläkin käynyt useissa turistikohteissa. Roomassa osataan rahastaa!
Kannattaa olla tarkkana missä tilaa ja mitä. Kannattaa aina tarkistaa hinnat ravintolassa, koska muuten pienestä oluesta maksat Kämpin hinnan 9 euroa. Mutta yksi mun suosikkikohteista Roomassa ovat Espnajalaiset portaat. Siellä kannattaa poiketa etenkin iltaisin.

Poikkesimme pizzalle Tripadvisorin mukaan Rooman parhaaseen pizzeriaan Zizzaan. Sieltä saa valita ns.maistelumenun, eri makuisia pizzapaloja. No jaa, olihan ne ihan hyviä, osa. Mutta olen syönyt paljon parempaakin pizzaa. Matka ei ollut mikään kulinaristinen elämys, mutta aina jossain sai vatsansa täyteen.

Lentokenttä Loungen tarjoamiset olivat sen verran huonot, että päätimme kuluttaa aikaamme tavan ravintolassa lentokentällä. Jossa muuten koetin syödä elämäni kamalimman ja omituisimman hampurilaisen. Siihen piti ostaa erikseen liian paksu ja hikisen näköinen jauhelihapihvi, sämpylä ja täytteet. Siis kaikki erikseen :D
Vältä Rooman lentokentällä ravintola Gustoa!

Mutta matkailu avartaa ja se on iso osa minun elämääni. Jollekin toiselle se voi olla pitsinnypläys tai postimerkkien keräily, mutta minulle se on matkailu. Omista harartsuksistaan ja unelmistaan tulee pitää kiinni, koska muuten menettää otteensa elämästä.
Täytyykin alkaa säästämään seuraavaa matkaa varten, joka onkin syyslomalla.

Käy tsekkaamassa Rooman matkan kuvat Instassa satumkirjavainen.

Aurinkotuoleissa oli hauskat, säädettävät ja todella käytännölliset aurinkolipat.

Tässä kuvassa olen Las Vegasissa helmikuussa 2017, jossa on Fontana di Trevin näköispatsas ja alempi kuva on nyt Rooman matkalta Trevin suihkulähteeltä.