sunnuntai 4. elokuuta 2013

Kööpenhamina, osa I

Heipä hei :) Kotiuduin eilen illalla kotiin. Ajattelin kertoilla teille nähtävyyden tai kaksi per päivä, jotta saatte Kööpenhaminasta oikeanlaisen kuvan. Kävin eilen aamulla Heurekassa Body Worlds-näyttelyssä ja se oli todellakin käymisen arvoinen näyttely. Vielä kerkiät käydä kurkkaamassa mielenkiintoista näyttelyä, joissa esitellään ihmiskehoa aidoilla edesmenneillä ihmisillä. Heureka, Body Worlds. Kuvia näyttelyssä ei saanut ottaa ja sisäänpääsymaksu oli 18,50€.

Mutta matkamme alkoi keskiviikkona aamuyöllä ja voin todeta, että kaikenlaisia kahjoja sitä vapaana liikkuukin. Hyvin alkoi matka Helsinkiin. Mikkelin lähellä yksi uketsu pysäytti autonsa ohituskaistan jälkeen sellaiselle tieosuudelle josta ei pääse ohi. Hän nousi autostaan ja alkoi *ittuilemaan meille sekä muille autojonossa oleville,että hänestä ei mennä ohi ja eikö auto kulje kovempaa. Annettiin ukon riehua ja oltiin hiljaa! Hän etsi selvästi tappelukaveria mutta kukaan ei ottautunut hänen huonoon päiväänsä. Tiedä vaikka olisi alkanut potkimaan autoa ja matka olisi sen takia jäänyt tekemättä. Oiskohan pitänyt tarjota sedälle edellisenä päivänä leipomiani marjamuffinsseja?:D

Kun pääsimme Helsinki-Vantaan lentokentälle suuntasimme SAS lähtöselvitykseen ja turvatukseen, jonka jälkeen otimme lähtöskumpat. SAS:lla on todella mukava henkilökunta ja 1h 30 minuutin lento oli ohi todella nopeasti vaikkakin olimme aika väsyneitä ajettuamme Helsinkiin koko yön. Tullessa olimmekin viisaampia ja yövyimme Rantasipin lentokenttä hotellissa. Yöllä ajaminen kotiin on varsin rankkaa kun tätä kotimatkaakin on sattumoisin aikalailla, 500 kilsaa.

Päästyämme Kastrupin lentokentälle otimme laukut ja suuntasimme lentokentän alla olevalle juna-asemalle. 8 kilometrin taksimatka olisi maksanut 30-35€, kun junalla matka taittui nopeasti hintaan 4,70€. Hotellimme oli aivan keskustassa, joten rautatieasemalta käveli hotellille reilu 5 minuuttia. Hotellimme sijaitsi keskuskadulla Vestebrogadella. Jottei tämäkään menisi liian helpoksi niin olimme varanneet huoneet Grand Hotelliin, mutta se oli buukattu täyteen ja tehty päällekkäisbuukkaus. Siispä saimme järjestettyä itsellemme uuden hotellin, kolmen tähden hotellin kadun päästä, Savoy Hotellin. Vastassamme oli suomalainen vastaanottovirkailija. Voin todellakin suositella Savoy Hotellia. Aamupala oli varsin makoisa, huone siisti ja yleisilmekin kaunis. Saimme Savoysta matkatoimiston töppäyksen takia kattohuoneiston. Huoneisto oli noin 16 neliöinen ja riitti meille, koska kävimme hotellilla vain pesulla ja nukkumassa. Hotellihuoneeseen ei ollut avainta vaan avaimen virkaa toimitti ovikoodi. Kätevää! Kööpenhaminan näkee hyvin, kun varaa mukan hyvät kengät, koska käveltävää riittää ja ottamalla Hop On Hop Off-bussin, jolla pääsee niille tärkeimmille nähtävyyksille. Kööpenhaminassa pyöräily on SE juttu, koska autoilijoille pyöräilijöille ja kävelijöille on omat kaistansa.

Nyt on käyty katsomassa kaikki Köpiksen nähtävyydet, Carlsbergin panimo, Pieni Merenneito, Amalienborgin linna, Rosenborgin linna, Christiania, kanaaliristeily, Tivoli, Ströget ja paljon muuta. Kööpenhaminassa osataan rahastaa nähtävyyksillä ja ilmaista nähtävyyttä ei ole olemassakaan. Tivoli oli kaunis paikka mutta niin ylihintainen. Amalienborgissa ja Rosenborgissa täytyy maksaa kuvaamisesta 20 DKK, mutta kannattaa muistaa säilyttää valokuvaustarra, jolla pääsee samalla hinnalla molempiin linnoihin. Rosenborgin linnassa säilytetään kruununjalokiviä. Skippasimme Ripley´s Believe It or Not ja Hans Christian Andersenin museot, koska olin lukenut niistä muutamasta blogista ja ne olivat luokiltu aikalailla lapsellisiksi paikoiksi. Jos matkaisin vielä Tanskaan niin ne Köpiksen nähtävyydet olisi nyt nähty ja voisi keskittyä tutustumaan toiselle puolelle Tanskaa. Christiania on käymisen arvoinen paikka. Siellä oli 10 minuuttia, koska koin itseni aikalailla ulkopuoliseksi, hieman pelottavakin paikka. Slummi. Kööpenhaminassa näki eri kaupunginosia kierrellessä niin elämän hyvän kuin huononkin puolen! Suomessakin voisi olla kaupungeissa tietty kaupunginosa, jossa "ammatikseen" päihteitäkäyttävät voisivat asua ihan omana yhteisönään ja toteuttaa sitä omaa mielihaluaan niin paljon kuin sielu sietää ilman, että häiritsevät muita ihmisiä! Eilen kävin siis Heurekassa ja matkalla Heurekaan kohtasin kaljakellujia :D Viimeisimpänä kuvia kellujista, aikamoisia lauttoja!

Tässä ainoat ostokseni Kööpenhaminasta. Kahdet baltsut, yhteensä 25 euroa ja Pieni Merenneito-patsas.

Savoy Hotelli oli keskeisellä mutta rauhallisellä paikalla ja vaikka vieressä oli rakennustyömaa, niin se ei haitannut ainakaan meidän yöunia.

Käykää Heurekassa tutustumassa Body Worlds- näyttelyyn. Siellä on esillä mm. verisuonisto, ääreishermosto, tupakoitsijan keuhkot, maksakirroosi maksa ja rasvamaksa, rankimmasta päästä eri-ikäisiä sikiöitä, raskaana oleva nainen jne. Näyttely opettaa kehostamme paljon ja opettaa arvostamaan sitä. Minä, joka olen yleensä aika herkkä, pystyin yökkäilemättä katsomaan näyttelyn. Oli vaikea ajatella, että kyseessä on aitoja ihmisruumiita, kun aina on nähnyt ihmiselimistön osia keinotekoisena tuotoksena. Kiertelyyn meni aikaa reilu tunti.

Rantasipi lentokenttä-hotellihuoneen punainen sohva.

Matkalla Heurekaan kohtasin kaljakellujia. Keravanjoen ja Vantaanjoen risteyskohdasta Tikkurilasta Heurekan kohdalta iltapäivällä startannut kellunta houkutteli tänä vuonna Facebookissa noin 2 700 osallistujaa.

Huomenna kertoilen teille lisää Kööpenhaminan matkasta kuvin ja sanoin!

Pus&Kram!

SHARE:

5 kommenttia

1. Voi miten kivat nuo ensinmäiset baltsut ! Kivoja kuvia ja matkanne kuulosti mukavalta :)

2. Käväisin yhden illan kööpenhaminassa, mutta ensi kesänä lähdemme edes muutamaksi päiväksi:)
    Tykästyin jo sen muutaman tunnin aikana joten pakko päästä uudelleen:)

3. Mukavan kuuloinen matka :) Köpenhamina on paikka, jossa haluan ehdottomasti joskus vierailla.

Kauniita kenkiä olet ostanut!

4. Ihana matkapostaus ♡ voi tahtoo kans :-)

Tuon näyttelyn kans kävin katsoo :-)

Positiivinen kommenttisi ilahduttaa aina, kiitos! ♥

Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.